Přejít k hlavnímu obsahu
talíř jídla

Mnoho lidí je toho názoru, že zdravý jídelníček je finančně náročný, zdravé potraviny jsou předražené a může to být také důvod, proč nezačít s dietou a zdravým životním stylem. Zdravá strava může být levná, dokonce levnější než nezdravé potraviny, je důležité chytře vybírat zdravé a levné potraviny, které pokryjí všechny tři makroživiny. V dnešním článku se dozvíte o tipech na levné potraviny a suroviny, které lze do zdravého životního stylu zařadit.

 

Levné bílkovinytvaroh a mléko

Bílkoviny bývají často deficitní, proto je důležité hlídat dostatečný příjem. Bílkoviny by měly tvořit okolo 40 % našeho příjmu - cca 1,5 až 2,2 gramy na kilogram tělesné váhy.

A jaké jsou nejlepší zdroje plnohodnotných bílkovin a zároveň levné?

 

Drůbeží maso - mezi živočišné bílkoviny se řadí v první řadě drůbeží (kuřecí, krůtí) maso. Obsahuje nejen vysoké množství bílkovin, ale také cenově se pohybuje velmi dostupně. V obchodě koupíte kilogram kuřecích prsou za 150,- Kč, které Vám vystačí na 5 až 10 porcí (100g až 200g na porci).

Nízkotučné tvarohy - druhou variantou jsou nízkotučné tvarohy, které skvěle doplní zdravé dezerty nebo nahradí nezdravé dorty. Tvaroh můžete dochutit o arašídové máslo a získáte skvělý, chutný a levný dezert. Opět se cena pohybuje nízko, okolo 15,- Kč za jeden kus.

Vejce - další možností jsou vejce, které jsou nejen zdrojem bílkovin, ale také zdravých tuků. Variant na přípravu vajec je hned několik, proto se Vám jen tak neomrzí.

 

Levné sacharidytěstoviny, brambory a rýže

Sacharidy by měly ve Vašem jídelníčku tvořit také okolo 40 % celkového příjmu. Je důležité hledat zdroje komplexních sacharidů, které si představíme níže. Rychlé cukry lze doplnit o ovoce, které dodá tělu také vitamíny a minerály.

 

Rýže - rýže patří mezi základní zdroj sacharidů. Pokud chcete ušetřit, vybírejte klasickou bílou rýži, ale ani jasmínová či basmati rýže se tolik neprodraží.

Brambory - brambory jsou dle mého názoru nejlevnější variantou přílohy. Brambory lze připravit pečené, vařené či smažené na olivovém oleji, možností máte hned několik.

Těstoviny - špagety či jiné druhy těstovin také patří mezi kvalitní zdroj sacharidů a Vaší peněženku nevyprázdní.

Ovesné vločky - do "sladkých" zdrojů sacharidů patří ovesné vločky, které obsahují rovněž komplexní sacharidy. Ovesné vločky stojí okolo 15,- Kč na 1 kilogram, proto Váš rozpočet nijak neovlivní. Ovesné vločky lze připravovat jako ovesné kaše, ovesné sušenky či jiné zdravé dezerty, ale také ve slané podobě slané ovesné.

 

Levné tukyvajíčka s olivama

Tuky si hlídejte okolo 20 % z celkového příjmu, cca 0,7 až 1,5 gramu na kilogram tělesné váhy. Tuky obsahují více kalorií na 1 gram (konkrétně 9 kalorií na gram, bílkoviny a sacharidy pouze 4 kalorie), proto je důležité to s tuky nepřehánět, ani s těmi zdravými.

Olivový olej - mezi první zdroj zdravých a rostlinných tuků patří olivový olej. Olivového oleje spotřebujete na porci minimum a dodá tělu ty správné tuky.

Vejce - jak už bylo zmíněno výše, vejce jsou zdrojem nejen kvalitních bílkovin, ale také zdravých tuků. Žloutky navíc obsahují celou řadu vitamínů a minerálů, proto konzumujte celé vejce.

Ořechy - ořechy jsou posledním tipem na zdravé a levné tuky. Ořechy se můžou i prodražit, vybírejte proto levnější varianty - například arašídy. Můžete zvolit také neloupané vlašské ořechy, které jsou levné, ovšem vyžadují čas a práci k vyloupání.

 

Jíst zdravě můžete i levně, nemusíte nutně vyhledávat drahé, speciální, bio produkty, které sledujete v reklamách a billboardech.

x

Hledáme redaktory

Staňte se redaktorem Lifestyle magazínu.

Napište článek s tématem lifestyle. Články by měly být srozumitelné, věcné a názorné. Pište o tom čemu rozumíte, k čemu máte vztah, co vás baví. Za publikované články získáte finanční odměnu.

Článek musí být Vaší tvorby a nikde jinde nepublikovaný. Možná je také dlouhodobá spolupráce jako stálý redaktor.

Náměty a své články pište na [email protected]e.cz

Stránky provozuje:

SAIT CZ spol. s r.o.

IČO: 43962271 (ares)

Jsme platci DPH, DIC:CZ43962271